Ekonomi

Ryanair’in kârındaki düşüş ve Boeing rötarları Farnborough Airshow’u gölgede bıraktı

Havacılık sektörü için önemli bir etkinlik olan Farnborough Airshow, Pazartesi günü azalan karlar ve operasyonel zorlukların bulutu altında başladı. Avrupa’nın en büyük bütçeli havayolu şirketi Ryanair, ücretlerin %15 oranında düşmesiyle birlikte çeyrek dönem kârında neredeyse %50’lik bir düşüşle önemli bir azalma olduğunu bildirdi. CEO Michael O’Leary, Boeing’in uçak teslimatlarında süregelen gecikmelerin özellikle önümüzdeki yıla ilişkin planları etkilemesinden duyduğu endişeyi dile getirdi.

Ocak ayında bir 737 MAX jetinde meydana gelen panel kopması olayından kaynaklanan bir güvenlik krizi de dahil olmak üzere kendi zorluklarıyla karşı karşıya olan Boeing, Korean Air’den önemli bir sipariş aldığını duyurdu. Anlaşma, Cirium Ascend’in tahmini teslimat fiyatlarına göre 7 milyar dolar değerinde 20 adet 777X jeti ve 20 adet 787’yi içeriyor. Bu sipariş Boeing’in gecikmeler yaşayan 777X programı için bir nimettir.

Airbus ve Boeing gibi üreticiler tedarik zinciri sorunları ve üretim yavaşlamalarıyla boğuşurken, 22-26 Temmuz tarihleri arasında gerçekleştirilecek olan airshow’da olağan anlaşma telaşının yaşanması beklenmiyor. Boeing, Ocak ayında yaşanan olayın ardından 737 MAX uçaklarının üretimini azalttı.

Havayolları, bu teslimat gecikmeleri ve artan maliyetler nedeniyle salgın sonrası seyahat talebindeki toparlanmadan faydalanmakta zorlandı. Talep normalleşmeye başladıkça bu maliyetleri tüketicilere yansıtmak daha da zorlaşıyor.

Havayolu şirketlerinin hisseleri bu baskıların bir sonucu olarak darbe aldı. Ryanair’in hisseleri yaklaşık %17 düşerken, easyJet gibi rakipleri %7, TUI %4,7 ve International Airlines Group (IAG) %3,9 değer kaybetti.

Bu zorluklara rağmen Boeing’in ticari pazarlamadan sorumlu başkan yardımcısı Darren Hulst, uçak talebi konusunda iyimserliğini koruyor ve mevcut durumun daha ayakları yere basan bir piyasa gerçekliğini yansıttığını öne sürüyor.

Farnborough Airshow aynı zamanda sektörün tedarik zinciri tıkanıklıklarını nasıl ele aldığına da odaklanıyor. Hem Boeing hem de Airbus yöneticileri şirketlerinin karşılaştığı sorunları kabul etti. Boeing’den Hulst, tekrarlanan gecikmelerle müşterileri hayal kırıklığına uğrattıklarını itiraf ederken, Airbus CEO’su Guillaume Faury önde gelen yolcu jetlerinin üretimini artırma konusunda ilerleme kaydettiklerini bildirdi.

Airshow’da hala bazı anlaşmaların sonuçlandırılması bekleniyor. Japan Airlines 10 adet Boeing 787-9 siparişi verdiğini ve 10 adet daha opsiyonu olduğunu duyurdu. Bu arada, sektör kaynakları Virgin Atlantic ve Suudi havayolu şirketi Flynas’ın Airbus A330neo sipariş etmeye yakın olduğunu belirtti.

Airshow’un savunma cephesinde ise Ukrayna’daki çatışma, Amerika’nın F-22 savaş uçağı yenileme programındaki olası gecikmeler ve İngiltere’nin yeni İşçi Partisi hükümetinin savunma alanındaki gözden geçirme çalışmaları tartışılacak. İngiltere Başbakanı Keir Starmer, İngiltere’nin savaş uçağı kabiliyetlerinin önemini vurguladı ancak gözden geçirme sırasında Japonya ve İtalya ile yeni nesil savaş hava programının geleceği konusunda taahhütte bulunmadı.

Etkinlikte ayrıca sürdürülebilirlik panelleri ve atölye çalışmaları da yer alacak ve havacılık sektörünün küresel hava seyahatini genişletmeyi planlarken karbon emisyonlarını azaltma konusundaki kararlılığı vurgulanacak.

Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.

Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu